راهنمای استفاده

راهنمای استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی

راهنمای استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی
خانواده هايی كه به سالم ماندن وسايل خانه اهميت زيادی میدهند٬ ماشين لباسشويی يكی از اصلی ترين آنهاست . ماشين لباسشويی بويژه وقتی هزينه زيادی صرف خريدش میشود بيشتر تمركز خانم خانه را به خود جلب میكند٬ چون خراب شدن ماشين همان و زحمت رخت شستن با دست همان. اما راههايی وجود دارد كه با رعايت آنها میشود به دوام ماشين لباسشويی و خوب كار كردنش اميدوار بود.
قدم اول در نگهداری از ماشين لباسشويی اين است كه آن را در جايی قرار دهيم كه به شير آب٬ پريز برق و خروجی فاضلاب نزديك باشد. قدم دوم به ياد داشتن اين نكته است كه نبايد هرگز ماشين را بيش از حد ظرفيت آن پر كرد٬ چون اين كار باعث میشود لباسها براحتی در آب حركت نكنند و در نتيجه بخوبی شسته نشوند. دانستن این نكته هم ضروری است كه هر برنامه لباسشویی برای شستن گروهی خاص از لباسهاست پس اگر اصرار داشته باشيم كه تمام لباسها با یك برنامه مشخص شسته شوند به ماشين لباسشوییمان آسيب میزنيم. اما اگر به جای ماشين تمام خودكار ماشينهای نيمه خودكار در خانه دارید به یاد داشته باشيد تا پس از هر بار شستشو آب اضافه داخل محفظه را خالی كنيد (در ماشينهایی كه در آن از بالا باز میشود). البته شستن هر روزه محفظه لزومی ندارد مگر اینكه در آخرین شستشو از سفيد كننده یا ماده افزودنی مشابه استفاده كرده باشيد .

 

راهنمای استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی (2)

 

رعایت این نكته هم بسيار ضروری است كه پس از شستن مواد پرز دار مانند عروسك٬ پتو و… فيلتر ماشين را بخوبی پاك كنيد. بعضی از اشكالات رایج بعضی وقتها امكان دارد كه با رعایت تمام این موارد باز هم ماشين لباسشویی ما دچار اشكال شود٬ اما اگر هنگام استفاده از ماشين لباسشویی متوجه ایرادی شدید٬ وحشت زده نشوید و موضوع را فورا به موتور آن ارتباط ندهيد٬ چون در بسياری از مواقع٬ مشكل تنها بر اثر یك ریزهكاری به وجود آمدهاست. یكی از این ریزه كاریها این است كه اگر ماشين پر از آب نمیشود٬ به احتمال زیاد یا لوله آب آن یا صافی رابطش گرفته است و با تميز كردن مرتب صافی و برطرف كردن گرفتگی لوله٬ اشكال رفع خواهد شد.

راهنمای استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی (1)

 

اشكال رایج دیگر هنگام استفاده از ماشين لباسشویی خروج كف از زیر بدنه آن است٬ پس اگر چنين مشكلی دارید٬ بدانيد كه یا زیاد از حد در محفظه پودر ریخته اید یا پودری كه استفاده كرده اید مناسب ماشين لباسشویی نيست. اما اگر ناگهان آب از ماشين سرازیر شد قبل از هر چيز باید لوله فاضلاب را كنترل كنيد تا مطمئن شوید لوله های ماشين لباسشويی گرفته نباشد. اگر لوله مشكلی نداشت آنگاه به دنبال رفع مشكل دستگاه باشيد. اگر چرخش ماشين نيز صدای زیادی دارد٬ مشكل میتواند به یاتاقان آن مربوط باشد كه علامت آن تشكيل لكه های زنگ زده در زیر و پشت دستگاه است. اما اگر محفظه مشكلی نداشته باشد٬ منبع صدا میتواند وجود یك جسم خارجی در بخش موتور یا پمپ باشد. اما قبل از اینها٬ باید از تراز بودن ماشين روی سطح زمين مطمئن شوید. البته گاهی هم لباسها داخل محفظه به یكدیگر میپيچند و تعادل ماشين را بر هم میزنند در این هنگام اگر ماشين روی سطح زمين تراز نباشد٬ ماشين تكانهای شدید همراه با سرو صدای زیاد خواهد داشت. هميشه به خاطر داشته باشيد با اضافه کردن پودر کيفييت شستشو بيشتر نمی شود . اگر با یک برنامه انتخابی و پودر توصيه شده بر روی پاکت پودر لباسهای شما تميز نشد سعی کنيد از برنامه های دیگر با تایم طولانی تر یا شستشوی مقدماتی (PREEWASH) استفاده کنيد .

 

 

 

راهنمای استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی (3)

 

اگر از ماشين لباسشویی های اروپایی (بوش٬آاگ٬الکترولوکس٬آریستون٬زانوسی و …) استفاده می کنيد به نکات زیر توجه کنيد :
ماشين لباسشویی های آلمانی یا ایتاليایی قالبا بر روی اصل کاهش مصرف آب و برق استوار هستند در نتيجه برای دستيابی به بهترین کيفييت شستشو باید از برنامه های استاندارد تعبيه شده در ماشين پيروی کنيد . ¬ زمان شستشو در این برندها ممکن است طولانی تر باشد و این دليل بر مصرف برق بيشتر نيست (اتلاف انرژی پایين گرید انرژی بالا) برای افزایش کارایی دستگاه از پودرهای مرغوب استفاده کنيد ¬ هر چند ماه اقدام به جرمگيری دستگاه باعث افزایش عمر آن خواهد شد (متوسط عمر ۲۰ سال) ¬ از جرمگيرهای استاندارد استفاده کنيد تا قطعاتی که در تماس با آب هستند خورده نشوند . ¬ اگر سختی آب منطقه شما بالا می باشد از دستگاه یونيزاسيون استفاده کنيد . ¬ به صورت دوره ای از ژل لباسشویی استفاده کنيد . ¬ بعد از چند بار شستشو محفظه تعبيه شده در سمت چپ پایين را بررسی کنيد (آشغال یا اشيای فلزی در اینجا جمع می شوند) در صورت بروز اشکال با پشتيبانی تماس بگيرید.
راه هایی برای صرفه جویی این باور كه آب داغ باعث شستشوی بهتر لباس میشود را از خود دور كنيد و با تغيير دادن درجه ماشين از داغ به گرم٬ مصرف انرژی را كاهش دهيد. سعی كنيد به یك بار شسته شدن لباسها بسنده كنيد بویژه لباسهایی كه میدانيد زیاد كثيف نيستند و زود تميز میشوند. بهتر است پارچه های خيلی چرك را ابتدا خيس كنيد. برای این كار میتوانيد از برنامه خيساندن لباسها استفاده كنيد. به این ترتيب در استفاده از وقت و انرژی صرفه جویی كنيد. از پودر هم بيش از حد نياز استفاده نكنيد٬ چون كف بيش از حد به ماشين فشار می آورد و انرژی بيشتری مصرف میكند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *